12:43 Лікарчук. Закон про підручники | |
1. Цей закон – рефлексія на те, що робиться в Україні з виданням підручників, котре коштує держбюджету величезних коштів. І у багатьох випадках через якість підручників та інші причини, значна частина цих грошей є очевидним марнотратством. 2. Майже впевнений у тому, що проблему забезпечення якісними підручниками цей закон не вирішить. Із двох причин. Перша: законом намагаються увести в правове поле радянську систему забезпечення підручників, яка себе давно віджила. Хоча б і тому, що в радянські часи підручник був культовим засобом освітнього процесу через відсутність інших джерел інформації. На щастя, сьогодні – інші часи. Інформації – тьма. Оперативність її поширення не може порівнятися з оперативністю її подання в підручниках. Тому культова роль підручника в освітньому процесі – справа давно минулих днів. Щоправда, дехто за неї й досі тримається, як відоме «насекомое» за кожух… Друга: цей закон, як і всі інші законодавчі акти в сфері освіти, більше схожий на декларацію намірів. Вони не передбачають механізмів відповідальності за їхнє невиконання. Тому наявність закону не означає того, що він буде працювати. Лише один приклад для підтвердження такої думки. Законом «Про освіту», передбачена педагогічна свобода вчителя. Вона є? Хтось із чиновників від освіти чи керівників шкіл поніс відповідальність за те, що й досі вказують вчителю, як той має навчати та виховувати, і мордують вчителя справжнім поліцейським наглядом за його роботою? Я про такі випадки не чув. Думаю, що про них не чули й інші. 3. Я багато років був членом колегії МОН, очолював обласне управління освіти… На моїх очах приймалися десятки різних документів, які регламентували порядок видання і забезпечення закладів освіти, розроблялися фантастичні схеми участі педагогів у обговорення проектів та відборі підручників для їхньої закупівлі за кошти держбюджету тощо. Але, як кажуть в народі: «віз і досі там…» Отам він і лишиться, якщо не зробимо в масштабах держави наступне:
Переконаний, що пропонована схема дасть можливість, суттєво зменшивши видатки на видання підручників, категорично поліпшити їхню якість та доступність. Марафет та липове осучаснення існуючої системи видання підручників – рух у провалля. P.S. Між іншим, цю схему реформування вітчизняної системи підручникотворення разом із ґрунтовно підготовленим «Порядком проведення експертизи проектів підручників» я пропонував для впровадження двом міністрам освіти і науки України. Але віз і нині там…
| |
|
Всього коментарів: 0 | |