У 2016 році Данію вже вкотре назвали найщасливішою країною світу. Ось 5 принципів датської шкільної системи, які допомагають розвивати особистість дитини і допомагають знайти своє місце в житті.
БУТИ НАЙКРАЩИМ - НЕ ГОЛОВНЕ
Основна увага в датській системі освіти приділяється не тренуванню навичок проходження тестів, а розвитку допитливості і здатності до саморозвитку.
У кожного учня намагаються сформувати впевненість у тому, що його цінують за особисті якості та вміння. Це означає, що кожен, незалежно від оцінок, може розраховувати на місце в суспільстві і можливість приносити користь, займаючись улюбленою справою.
Програма в школах розрахована на те, щоб більшість учнів могли легко її засвоїти. Тож серед датчан майже немає людей, які «випадають» з процесу освіти. Система орієнтована не на найкращих, а на всіх.
ВМІТИ БУТИ СОБОЮ ТАК САМО ВАЖЛИВО, ЯК ВМІТИ ЧИТАТИ І ПИСАТИ
Датська система шкільної освіти передусім спрямована на виховання незалежної особистості. І це не порожні слова: у датському законі про освіту вказано, що система початкової освіти має не тільки давати дітям базові знання та навички, а й розвивати особистість школярів. Дошкільні установи мають одразу кілька завдань: розширити словниковий запас дитини, познайомити її зі шкільними правилами, навчити толерантності та підготувати до повноцінного життя в суспільстві.
ЗУБРІННЯ НЕ ЗАОХОЧУЄТЬСЯ
У школах учнів заохочують самим добувати інформацію - ставити експерименти, аналізувати джерела. Вважається, що для навчання корисніше брати активну участь в процесі пізнання, ніж просто слухати вчителя. Школярів вчать сумніватися і приходити до особистої думки, тим самим у них виховують самоповагу і усвідомлення себе як особистості. Корисними для суспільства і затребуваними якостями вважають креативність, критичне мислення та ініціативність, а не здатність запам'ятати напам'ять параграф з підручника.
ВАЖЛИВИЙ НЕ РЕЗУЛЬТАТ, А БЛАГОПОЛУЧЧЯ УЧНЯ
За результатами випускних іспитів датська система навряд чи вважалась би однією з найкращих. У Данії вважають за важливе, щоб школярі та студенти отримували задоволення від навчання, а не сприймали його як безкінечне страждання з перервами на вихідні.
Спеціально для молодих датчан, які не впевнені, де хочуть навчатися далі або зазнають труднощів у соціалізації, в датській освітній системі передбачені постшколи. Тут підлітки від 14 до 18 років можуть провести рік, перш ніж вирішити, куди вступати далі. У постшколі учні мають більше можливостей, щоб розвинути свої таланти, - до творчості, спорту, ручної праці.
РІВНІСТЬ ШАНСІВ
Тільки 11% датчан при виборі професії вважають важливим фактором велику зарплату. У Данії, де громадяни платять мало не найбільші податки в світі, прагнути до збагачення не прийнято. Професія, обрана з прагматичних міркувань, може не відповідати справжнім інтересам і виявитися не до душі - про це дітям кажуть ще в школі.
Обрати професію, яка буде приносити задоволення, допомагає розвинена система профорієнтації. Спеціальна соціальна служба допомагає старшокласникам обрати навчальний заклад. Половина молодих датчан, згідно з опитуваннями, впевнені, що абсолютно вільні у виборі свого майбутнього та здатні все контролювати.
Стати успішними в Данії можуть усі, незалежно від відправної точки. Освіта в Данії безплатна і субсидується державою. Студентам виплачують стипендію, якої вистачає на оплату навчання та на життя, незалежно від матеріального становища.