Головна » Статті » Мої статті

Інноваційні підходи у викладанні історії

Міністерство науки і освіти України

Національний університет біоресурсів і природокористуаання України

 

Навчально-науковий інститут

післядипломної освіти

 

Випускна робота

 

 

На тему:

 

"Інноваційні підходи і технології у навчанні історії"

 

 

Слухача групи N 1

Чипа Романа Ярославовича

викладача Бучацького коледжу

Подільского ДАТУ

 

Дата захисту:______________

 

Оцінка:_______________

 

 

 

Київ 2016

 

 

Зміст

Вступ

Розділ 1. Науково-теоретичний аналіз проблеми розвитку сучасних технологій навчання у  викладанні історії.

1.1 Теоритичні засади дослідження сучасних освітніх технологій навчання.

1.2  Сполучення сучасних і традиційних технологій  у навчанні історії.

1.3 Ідеї гуманізму в науці і освіті :Історія та сучасні технології.

1.4 Типи інноваційних підходів на навчання історії.

Висновки розділу 1.

 Розділ 2. Впровадження сучасних технологій навчання в педагогічну практику.

2.1 Модульні технології навчання історії.

2.2 Проектні технології на заняттях історії.

2.3 Лекційно-семінарська залікова технологія.

2.4 Консультація як технологія навчання на заняттях історії.

Висновок

Список літератури

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ
   Актуальність дослідження.

Існує велика кількість активних та інтерактивних технологій навчання – проблемна лекція, парадоксальна лекція, евристична бесіда, пошукова лабораторна робота, розв’язання ситуаційних задач, колективно групове навчання, ситуативне моделювання. Вони можуть бути використані на різних етапах заняття: під час первинного оволодіння знаннями, під час закріплення й удосконалення, під час формування вмінь та навичок.

  Їх можна застосовувати також як фрагмент заняття для досягнення певної мети або ж проводити цілий урок з використанням окремої технології.
Сучасне життя потребує активної творчої особистості. Виховати її можна лише впроваджуючи у педагогічну практику стратегії розвитку критичного мислення. Завдання цієї стратегії полягає у „пробудженні свідомості”, коли молода людина усвідомлює реалії, що оточують її, і шукає шляхи розв’язання проблем. Такий підхід співзвучний концепції особистісно-орієнтованого навчання і нерозривно пов’язаний із застосуванням активних та інтерактивних технологій.Загальноосвітні навчальні заклади пройшли довгий шлях історичного розвитку. З одного боку, вони вплинули на збереження й прогрес культури й суспільства в цілому, з іншого боку на собі відчули багато змін, що відбувалися в науці, культури всіх країн. Труднощі виникають із тим, що в навчальному плані  збільшується число досліджуваних дисциплін, скорочується час на вивчення деяких класичних дисциплін, предметів. У їхнє число попадає й історія. Ці обставини створюють базу для нових теоретичних досліджень в області методики історії, вимагає пошуку інших підходів в організації навчального прогресу. На сучасному етапі розвитку утворення виникла необхідність відновлення методів, засобів і форм організації навчання. Це тісно пов'язано з розробкою й впровадженням у навчальний процес нових педагогічних технологій.
Відновлення освіти підростаючого покоління вимагає використання нетрадиційних методів і форм організації навчання. Не можна опиратися тільки на широко розповсюджені в практиці навчання методи, необхідні нововведення. Таким чином, виходячи з актуальності теми дослідження метою даної роботи є теоретичний та емпіричний аналіз сучасних технологій навчання.
Мета роботи передбачає виконання таких завдань:
1. Розглянути проблеми організації сучасних технологій навчальної діяльності в методичній літературі та в розробках педагогів інноваторів;
2. Провести аналіз сполучення інноваційних і традиційних форм у навчанні історії;
3. Висвітлити типи сучасних підходів до навчання історії;
4. Розглянути процес впровадження сучасних технологій навчання у практику;
Предметом дослідження даної курсової роботи є особливості використання сучасних технологій навчання під час викладання історії.
Об’єктом дослідження виступає методика використання сучасних технологій навчання при викладанні історії.
Метод дослідження:
1.Порівняльно-історичний;
2. Порівняльно-типологічний;
3. Системний;
4. Структурно-функціональний;
5. Понятійно-категоріальний;
6. Емпіричний.
Дане дослідження виходить з гіпотези, що ефективність організації навчальної діяльності  студентів  навчального закладу під час викладання історії буде забезпечена за умови використання сучасних технологій навчання.
 

Розділ 1. Науково-теоретичний аналіз проблеми розвитку сучасних технологій навчання у викладанні історії.

 1.1 Теоретичні засади дослідження сучасних освітніх технологій навчання В українській педагогіці поняття педагогічні технології широко використовується, починаючи з 90-х років, хоча в світовій педагогіці цей термін відомий давно. Протягом ХХ ст. було чимало спроб технологізувати навчальний процес. Радянська педагогіка, оцінюючи буржуазну з класових позицій, вдавалася до аналізу педагогічних технологій, як правило, у зв’язку з критикою зарубіжних освітніх систем. Але вже наприкінці 80-х років з’явилися дослідження з порівняльної педагогіки, які давали змогу розглядати проблему педагогічних технологій об’єктивно – в науково-методичному аспекті. Зокрема, із середини 50-х років учені окреслюють два напрями у розвитку педагогічних технологій використання технологій використання технічних засобів навчання і “технологічний підхід” до організації навчального процесу в цілому. Саме останній напрям став основою для розробки сучасних технологій навчання. Перші спроби технологізувати навчальний процес були зроблені у дослідження з програмованого навчання, істотними ознаками якого є чітка постановка навчальної мети і поелементна процедура її досягнення. Технологічний аналіз прогамованого навчання давав можливість уявити його як чіткий набір навчальних цілей, критеріїв їх вимірювання та оцінки, точний опис умов навчання. Усе це є основою для повного відтворення певного стану навчання. У 70-х роках під впливом ідей системного підходу до організації навчального процесу та визначення умов його оптимізації поступово відбувся перехід до розуміння педагогічної технології як засобу повного управління розв’язуванням дидактичних проблем. У сучасному розумінні навчальної технології вчені виділяють кілька сутнісних ознак цього поняття. Технологічний підхід до навчання передбачає: ·           

   Чітку постановку вчителем цілей; ·                

 Підготовку навчальних матеріалів та організацію навчання відповідно до наперед визначених цілей; ·                  

 Орієнтацію на досягнення результатів; ·            

  Оцінювання поточних результатів, корекцію навчання, спрямовану на досягнення поставлених цілей; ·           

   Підсумкову оцінку результатів.[2: с. 36] Центральною у розробці технологій є проблема правильного визначення та чіткого формулювання цілей навчання. Загальні, розпливчасті цілі не сприяють вибору саме тих методичних засобів, які гарантують досягнення певного результату. Тому найперша умова побудови технології навчання – конкретизація навчальної мети: зрозуміти, засвоїти, вивчити, зробити, запам’ятати, застосувати за зразком, застосувати у нових умовах тощо. Залежно від мети опрацювання матеріалу визначається і кінцевий результат навчання. Шлях від мети до результату – це певним способом організована взаємодія викладач і студент. За технологічного підходу не може бути методу спроб і помилок або пошукової діяльності. Усі дії викладача мають економно й цілеспрямовано вести до заздалегідь визначеної мети. Тому методика використання сучасних технологій навчання, крім цілей навчання, включає визначення умов і процедур, за допомогою яких можна досягти саме такого результату. Істотною ознакою технології є досить детальний опис кожного етапу на шляху досягнення результату та обов’язковість відтворення способу дії. Сучасна технологія навчання повинна мати чіткі характеристики, тобто настільки зрозуміло, недвозначно описувати, як і що слід робити, щоб кожний учитель, застосувавши її, гарантовано досягав результату. У цьому відмінність технологічного підходу від звичайних методичних рекомендацій, які допускають внесення змін і не гарантують описаного результату. Технологія також може змінюватися. Скажімо, проконтролювавши і оцінивши проміжний етап навчального процесу, викладач вносить виправлення, зміни у подальшу діяльність. Отже, в технологічній організації навчання обов’язковим є оперативний зворотний зв’язок. Нерідко  недооцінюєтья важливість створення всіх умов для застосування даної технології, вихоплюючи кілька елементів, які здаються їм найцікавішими. У такому разі не можна вважати, що застосовується цілісна технологія навчання.[6: с.46] Не тільки вчителі, а й діти схильні, оцінюючи працю, брати до уваги лише результат. Вплив технології на якість результату залежить від того, в який спосіб він досягається. В зв’язку з цим у технології розробляються найбільш оптимальні способи навчальної діяльності. Сучасні технології навчання передбачають: ·                  

Визначення чіткої системи цілей, що формулюються, як правило, через результати навчання, які можна конкретно й точно розпізнати й оцінити. Чітко, ясно визначені цілі об’єднують зусилля вчителя і учнів, спрямовують їх на головне, зосереджують увагу на способах діяльності; · 

       Конструювання навчального циклу, яке передбачає діагностику рівня навченості учнів, сукупність навчальних процедур, способи корекції на основі зворотного зв’язку, оцінка результату. Цей етап передбачає і розбивку навчального матеріалу на окремі навчальні одиниці; ·                  

 Реалізація запланованих завдань, що потребує мотиваційної підготовки  розуміння ними мети діяльності, усвідомлення й відтворення способів дії, забезпечення зворотного зв’язку у керівництві навчальною діяльністю; ·                  

 Контроль, оцінка і аналіз результатів діяльності учнів; ·                

   Повторне відтворення циклу без змін або з корекцією. Отже технологічний підхід включає систему дій учителя і учнів, спрямованих на досягнення чітко визначеної мети шляхом послідовного та неухильного виконання певних навчальних дій в умовах оперативного зворотного зв’язку.

1.2 Сполучення сучасних і традиційних технологій у навчанні історії Говорячи про сполучення традиційних та сучасних технологій навчання необхідно позначити таку особливість, як взаємоперетворення інновації й традиції. Співіснування норми й інновації, які динамічно взаємодіють, розвиваються, є істотним для педагогічної інноватики. Норма зберігає те, що існує, а інноваційна діяльність його змінює. Варіанти взаємодії інновації й норми, можуть перебувати в рамках сприйняття нового, як патології до перетворення норми в безрезультатність. Нове може означати як відходження від норми, порушення її, так і незвичайне використання. Часто відбувається виведення інновації з норми. Передове часто зберігає в собі багато елементів традиційного, що яскраво проявляється в педагогіці. Це свідчить про необхідність бережливого ставлення до традиції, у якій зароджується й формується, функціонує нове. Пізнання особливостей зародження, розвитку, функціонування, а також істотних ознак таких феноменів як норма, нове, новизна, удосконалення, займається інноватика, покликана забезпечувати ефективний розвиток суспільства залежно від потреб практики. Її пошуковий потенціал може бути використаний у слабкій сфері людської діяльності, зокрема й педагогічній. Говорячи про сполучення традиційного і інноваційного, необхідно згадати й інноваційні освітні процеси, які і є процесами створення, освоєння й використанні сучасних навчальних технологій. І інноваційні процеси відрізняються від стабільних або традиційних. Основу й зміст інноваційних процесів становить інноваційна діяльність, сутність якої складається у відновленні педагогічного процесу, внесення новостворень у традиційну систему, це передбачає вищий щабель педагогічної творчості й, насамперед педагогів новаторів. У широкому змісті розуміння до новаторів належать всі педагоги, які працюють творчо, прагнуть до відновлення своїх навчальних і виховних способів. Таким чином, про сполучення інноваційно-нового й традиційного способів можна сказати, що вони дуже тісно співіснують, відбувається взаємоперетворення інновації в традицію, а із традиції зароджується нова інновація. Часте сполучення цих форм виражається в невеликій модифікації традиційного інноваційним. Але необхідно відзначити, що існування одного без іншого можливо. Інновація народжується із традиції, а потім знову ця ж інновація згодом перетворюється в традицію. Інновація - означає нововведення. Головним показником інновації є прогресивний початок у розвитку шкільної системи в порівнянні зі сформованими традиціями, тому інновації в системі освіти пов'язані із внесенням змін: - у меті, змісті, методі й технології, форми організації; - у стилі педагогічної діяльності й організації навчально-пізнавального процесу; - у систему контролю й оцінки рівня утворення; - у навчальний план і навчальні програми Новизна носить конкретно історичний характер, тобто може виникати і раніше свого часу, потім згодом стати нормою й застаріти. [7: с. 147] Типи нововведень у школі групуються по різним критеріям. Перша класифікація нововведення заснована на співвідношенні нового до педагогічного процесу, що протікає в загальноосвітніх закладах. Виділяють наступні типи нововведень: З метою й змістами утворення, у методах, засобах принципах, технології педагогічного процесу, у формах і способах організації навчання й виховання. Друга класифікація нововведень у системі утворення заснована на застосуванні ознаки обміну. Тут виділяють наступні перетворення: - локальні й одиничні, не зв'язані зв'язки, - комплексні взаємозв'язки між собою, - системні, Третя класифікація здійснюється за принципом інноваційного: Виділяють: - модифікації відомого й прийнятого пов'язані з вдосконаленням освітньої програми й навчального плану. - комбінаторні нововведення, - радикальні перетворення, Класифікація нововведень заснована на угрупованні ознак стосовно свого попередника. При такому підході нововведення відносять 

Категорія: Мої статті | Додав: hjvfyx (17.11.2016)
Переглядів: 76 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar